Vilkår
Les vilkår for kjøp av varer gjennom Telenor Norge sin nettbutikk.
Innhold
1. Hva vilkårene gjelder
2. Parter
3. Skriftlighet
4. Bestillings- og avtaleprosess
5. Forbehold om skrive-/trykkfeil og om varen er utsolgt
6. Priser
7. Betaling
8. Levering
9. Undersøkelse av varen
10. Utsolgt
11. Reklamasjon
12. Salgspant
13. Tvister
14. Annet
15. Vilkår for SWAP Bedrift
1. Hva vilkårene gjelder
Disse vilkårene gjelder for Bedriftkjøp av varer fra Telenor gjennom Telenors nettbutikk.
Det vises også til Telenors alminnelige forretningsvilkår av 1.7.2007 for kjøp av Telenors ekomtjenester. Forretningsvilkårene får anvendelse så langt disse passer. Ved eventuell motstrid vil nærværende vilkår gå foran de alminnelige forretningsvilkårene
2. Parter
Partene i avtalen er den som er registrert som bestiller av varen gjennom nettbutikken og Telenor Norge AS (org. nr. 976 967 631). Bestiller må være fylt 18 år.
3. Skriftlighet
Der det i disse vilkårene stilles krav til skriftlighet, er dette oppfylt ved bruk av e-post, tekstmelding til mobiltelefon (SMS), brev, telefaks eller lignende.
4. Bestillings- og avtaleprosess
Kundens bestilling er bindende når bestillingen er registrert hos Telenor
Kunden vil motta ordrebekreftelse fra Telenor. Avvik mellom kundens bestilling og ordrebekreftelsen anses som et nytt tilbud fra Telenor, som kunden kan akseptere eller takke nei til. Kunden har likevel rett til å gjøre gjeldende sin opprinnelige bestilling såfremt den er i samsvar med Telenors tilbud.
5. Forbehold om skrive-/trykkfeil og om varen er utsolgt
Telenor tar forbehold om at skrive-/ trykkfeil kan forekomme, noe som kan innebære at vi ikke kan levere i henhold til informasjon gitt i vår nettbutikk, vår markedsføring eller på annen måte. Verken Telenor eller kunden er bundet av avtalen om den annen part innså eller burde ha innsett at det forelå en skrive-/trykkfeil.
Telenor forbeholder seg retten til å kansellere kundens bestilling eller deler av denne dersom varen er utsolgt. Om varen er utsolgt vil kunden få melding om dette, eventuelt sammen med informasjon om erstatningsvare. Kunden kan velge enten å akseptere Telenors nye tilbud med de endringer som er nærmere angitt i forhold til kundens opprinnelige bestilling eller å kansellere bestillingen.
6. Priser
Alle priser er eksklusiv merverdiavgift. Totalkostnaden for kjøpet vil fremkomme før bestilling og inkludere alle utgifter forbundet med kjøpet, som utgifter til porto, frakt, emballasje m.m.
7. Betaling
Betaling skjer i henhold til nærmere avtale mellom Telenor og kunden. Kunden velger selv blant de betalingsmåter som er tilgjengelig på Telenors nettbutikk. Uavhentede og ikke-betalte pakker vil bli belastet et gebyr på kr 250 for å dekke Telenors utlegg. Frakt tur/retur og oppkravsgebyr kommer i tillegg og blir beregnet etter Postens satser.
Betaling via faktura vil skje gjennom at faktura blir tilsendt på registrert e-post adresse. Dersom feil e-post adresse blir skrevet inn vil faktura bli tilsendt via brevpost til den registrerte leveringsadresse.
Ved manglende betaling vil kravet, etter forutgående varsel, bli sendt til inkasso.
Faktura forfaller til betaling 21 dager etter fakturadato med mindre annet er avtalt.
Ved forsinket betaling skal kunden betale forsinkelsesrente i henhold til forsinkelsesrenteloven.
Dersom ikke Telenor får registrert abonnementet i tilknytning til den bestilte varen, vil varen bli fakturert til full pris.
8. Levering
Telenor leverer varen til kundens registrerte forretningsadresse i Norge. Med forretningsadresseadresse menes den adressen som er registrert i Brønnøysundregisteret. Levering av varen skjer på den måte, på det sted og til det tidspunkt som er angitt i ordrebekreftelsen. Telenor har risikoen for varen inntil den overtas av kunden. Varen anses overtatt av kunden når kunden har fått varen i sin besittelse.
Dersom produktet ikke blir hentet eller mottatt av kunden ved levering til avtalt tid, er levering å anse som skjedd på det tidspunkt produktet er stilt til Kundens disposisjon på avtalt sted.
9. Undersøkelse av varen
Etter at kunden har mottatt varen skal kunden snarest mulig undersøke om varen er i samsvar med ordrebekreftelsen, om varen er blitt skadet under transporten, eller om varen ellers har feil eller mangler. Ved mangler eller feil kan kunden kontakte Telenors kundeservice på telefonnummer 09000 eller via våre nettsider.
10. Utsolgt
Er en vare utsolgt vil Telenor informere kunden snarest mulig om dette. Kunden vil også motta informasjon om eventuell ny leveransedato.
11 Reklamasjon
11 a)Forsinkelse fra Telenors side
Dersom leveringen av produktene blir forsinket, vil kunden motta informasjon snarest etter at Telenor har blitt kjent med forsinkelsen. Kunden vil motta informasjon om, og eventuelt når levering kan skje.
11 b) Feil og mangel ved varen
Eventuelle feil og mangler ved produktet skal meldes til Telenor innen rimelig tid etter at kunden har oppdaget samme. Slik melding kan gis skriftlig eller muntlig. Dersom produktene har en feil eller mangel har Telenor rett til å søke å utbedre feil.
Telenor anbefaler av bevishensyn at reklamasjonen sendes skriftlig. Kunden vil motta en skriftlig bekreftelse på sin reklamasjon. Telenor vil også skriftlig bekrefte mottak av varer som sendes tilbake til oss eller vårt serviceverksted for inspeksjon eller feilretting.
Retten til å reklamere gjelder i to år etter at kunden overtok varen.
11 c) Mislighold fra kjøpers side
Dersom kjøperen ikke betaler eller oppfyller de øvrige pliktene etter avtalen, og dette ikke skyldes forhold på Telenors side, kan Telenor etter omstendighetene holde varen tilbake, kreve oppfyllelse av avtalen, kreve avtalen hevet samt kreve erstatning fra kjøperen.
12. Salgspant
Telenor har salgspant i den leverte varen inntil kjøpesummen, inkludert renter og omkostninger er betalt i sin helhet.
13. Tvister
Tvisten skal løses etter norsk rett. Bringes saken inn for domstolene, skal den avgjøres i kjøperens verneting
14. Annet
Avtale om bindingstid på abonnement (bindingsavtale) - tilleggsavtale til Telenor Norges generelle forretningsvilkår
Denne bindingsavtale gjelder mellom Telenor Norge og kunden. Bindingsavtalen regulerer kundens mulighet til å si opp eller bytte abonnement.
Bindingsavtalen har en varighet på 24 måneder fra avtaleinngåelsen (bindingsperioden). Ved oppsigelse eller avtalebrudd innen utløp av bindingsperioden må kunden betale bruddgebyr til Telenor Norge. Bruddgebyret er 3000 kroner i hele bindingsperioden.
Som brudd på bindingsavtalen regnes bl.a. at:
- Kunden sier opp abonnementet i Bindingsperioden
- Kunden tegner flere bindingsavtaler på samme abonnement
- Kunden endrer abonnementstype til en type som ikke kan kombineres med binding
- Kunden foretar en overdragelse av abonnementet til ny juridisk eier
- Kunden avbestiller en eventuell porteringsbestilling som foretas samtidig med at denne bindingsavtalen inngås
- Telenor Norge sier opp abonnementet på grunn av vesentlig mislighold fra Kundens side, jfr. Telenor Norges forretningsvilkår
Ved overdragelse av abonnement gjelder følgende: Det regnes ikke som brudd på bindingsavtalen, hvis ny og tidligere eier har akseptert at ny eier tar over tidligere eiers forpliktelser i henhold til tidligere eiers bindingsavtale. Ny eier forplikter seg da til tidligere eiers avtalevilkår.
Kunden kan i bindingsperioden bytte til annet abonnement i henhold til Telenors konverteringsregler. Ta kontakt med kundeservice for detaljert informasjon om dette.
Telenor har rett til i bindingsperioden å endre vilkår og priser for bestilt abonnement. Vesentlige endringer til kundens ugunst skal varsles minst 30 dager før endringen trer i kraft. I varslingsperioden har kunden rett til å heve abonnementet uten at det påløper gebyr for brudd på en eventuell bindingsavtale. Kunder som ikke har benyttet seg av hevingsretten i varslingsperioden anses å ha akseptert endringen.
Med dette bekreftes at kunden er inneforstått med vilkårene i bindingsavtalen.
Hvis kundeforholdet forutsetter kreditt, vil det normalt bli foretatt kredittvurdering.
Undertegnede aksepterer Telenors gjeldende abonnementsvilkår. Se www.telenor.no/bedrift for vilkår og nærmere informasjon.
15. Vilkår for SWAP Bedrift
1. Virkeonråde
Disse vilkår gjelder mellom Telenor Norge AS (Telenor), org.nr 976 967 631, Snarøyveien 30, 1360 Fornebu, og den juridiske personen/enheten med organisasjonsnummer som er registrert som bedriftskunde (Kunde) hos Telenor.
Disse vilkår («Vilkår») regulerer vilkår og forutsetninger for tjenesten SWAP Bedrift («Tjenesten»).
Bruk av Tjenesten forutsetter inngått bedriftskundeavtale for mobilabonnement mellom Kunde og Telenor. Dersom ikke annet er avtalt gjelder Telenors Alminnelige vilkår for bedrifter og Vilkår for mobil, jf. www.telenor.no/bedrift/vilkar/.
2. Omfang og varighet
SWAP Bedrift er en tilleggstjeneste til kjøp av mobiltelefon fra Telenor eller virksomhet som handler på Telenors vegne. Tjenesten er tilgjengelig for utvalgte mobiltelefoner og gjelder ikke hele mobilporteføljen.
Vilkårene gjelder i 24 måneder for den enkelte mobil registrert hos Telenor med SWAP Bedrift Vilkår, til mobilen er nedbetalt i sin helhet i henhold til Vilkårene. Vilkårenes varighet er uavhengig fra varighet og/eller terminering av Kundens øvrige avtaleforhold med Telenor, inkludert mobilabonnement.
Ved innbytte av mobil under Vilkårene, tegnes ny 24-måneders avtaleperiode for Tjenesten knyttet til den nye mobilen.
Dersom Kunden sier opp disse Vilkår før utgangen av avtaleperioden, bortfaller fordelene beskrevet i punkt 3 under og belastes Kunden restavdraget for mobiltelefon som engangsbeløp.
3. Om tjenesten
Tjenesten gir Kunden flere fordeler ved kjøp av utvalgte mobiltelefoner:
· 24-måneders nedbetaling av mobiltelefon
· Inkludert skjermforsikring
· Innbytte av mobiltelefon
· Tilbakekjøp av innbyttet mobiltelefon
3.1 24-måneders nedbetaling av mobiltelefon
Ved kjøp av mobiltelefon registrert med SWAP Bedrift Vilkår, deles betalingen opp i faste månedsbeløp over 24 måneder.
Det utstedes vanlig salgsfaktura på kjøpstidspunktet fra Telenor eller virksomhet som handler på vegne av Telenor. På fakturaen beregnes det utgående merverdiavgift på hele kjøpsverdien, som kjøper kan fradragsføre som inngående merverdiavgift etter vanlige regler.
3.2 Inkludert Skjermforsikring
Mobil som kjøpes med SWAP Bedrift Vilkår omfattes av Telenors til enhver tid gjeldende SWAP Bedrift Skjermforsikring. Forsikringsbetingelser for SWAP Bedrift Skjermforsikring er tilgjengelig på https://www.telenor.no/bedrift/mobilabonnement/tjenester/mobilforsikring/. Hvis mobilen har en skade som dekkes av SWAP Bedrift Skjermforsikring, kan mobilen repareres. Egenandel vil påløpe. Har Mobilen en skade som ikke dekkes av SWAP Bedrift Skjermforsikring, må skaden være utbedret for Kundens regning før Kunden kan bytte inn Mobilen.
3.3 Innbytte av mobiltelefon
Kunden har rett til å bytte mobiltelefon vederlagsfritt etter 12 måneder fra den dato forrige mobil ble registrert med SWAP Bedrift Vilkår i Telenors systemer. Bytter Kunden mobilen før 12 måneder, skal Kunden betale en engangssum som tilsvarer månedsbeløpet ganget med gjenstående antall måneder i 12-måneders perioden.
Ved utøvelse av innbytterett skal det tegnes ny 24-måneders avtaleperiode for SWAP Bedrift Vilkår på den nye mobilen, jf. punkt 2.
Innbytte av mobil forutsetter
a) at Kunden har betalt forfalt utestående beløp, og
b) har en gjeldende bedriftskundeavtale for mobilabonnement med Telenor, som er i salg på tidspunktet for innbytte av mobiltelefonen (se også punkt 4 om forutsetninger for inngåelse av SWAP Bedrift Vilkår).
Når Kunden ønsker å utøve sin rett til innbytte, selges den gamle mobilen til Telenor mot avregning i restavdrag jf. punkt 3.4 om tilbakekjøp. Telenor utsteder Kundens salgsdokumentasjon ved innbyttet.
Ved innbytte skal mobiletelefonen være i brukbar og funksjonell stand og uten synlige skader utover normal slitasje. Med brukbar og funksjonell stand menes at alle mobilens funksjoner skal virke som normalt. Mobilens skjerm skal også være i normalt god stand uten skader og uten svekkede eller nedsatte skjermfunksjoner som ikke dekkes av SWAP Bedrift Skjermforsikring jf. punkt 3.2.
3.4 Tilbakekjøp av innbyttet mobiltelefon
I forbindelse med innbytte jf. punkt 3.3 etter 12 måneder fra registrering av mobilen med SWAP Bedrift Vilkår, har Kunden rett til å selge innbyttet mobiltelefon til Telenor. Kundens salgssum tilsvarer restavdragene inkl. MVA.
Telenor utsteder faktura (salgsdokumentasjonen) ved Kundens utøvelse av retten til salg av mobil til Telenor. I faktura fra Telenor (som kjøper) til Kunden (som selger) vil det fremgå at faktura er utstedt av kjøper slik det følger av bokføringsforskriften § 5-2-1 tredje ledd bokstav e). Bestemmelsen krever at disse Vilkår samt salgsdokumentasjonen oppbevares av både kjøper og selger som dokumentasjon for partenes regnskap.
Ved tilbakekjøpet undersøker Telenor at Kunden er registrert i Merverdiavgiftsregisteret og oppbevarer dokumentasjon for dette. Telenor beregner MVA på salg av mobilen i salgsdokumentasjonen, for Kundens omsetning til Telenor
Kunden skal bokføre sitt salg med beregning av utgående MVA, på grunnlag av faktura (salgsdokumentasjon) som er utstedt av Telenor på Kundens vegne. Kundens salgsdokumentasjon er Telenors kjøpsdokumentasjon.
Mobilens tekniske tilstand på salgstidspunktet vurderes av Telenor eller virksomhet som handler på Telenors vegne. Tilbakekjøpet til Telenor med avregnet salgssum i gjenstående SWAP månedsbeløp er betinget av mobilens tilstand tilsvarende kravene i punkt 3.3, siste ledd.
4. Forutsetninger for inngåelse av SWAP Bedrift
Tjenesten tilbys ved kjøp av utvalgte mobiltelefoner fra Telenor eller virksomhet som handler på Telenors vegne.
Tjenesten forutsetter opprettelse av, eller videreføring av, utvalgte mobilabonnement for bedrifter fra Telenor (dvs. mobilabonnement på tale, SMS og data), som er i salg på tidspunktet når SWAP Bedrift Vilkår inngås for en bestemt mobil. SWAP Bedrift tilbys ikke sammen med abonnement på mobilt bredbånd for bedrifter, eller M2M abonnement.
Eventuell manglende aktivering av mobilabonnement opprettet samtidig med kjøp av mobiltelefon med SWAP Bedrift Vilkår, anses som mislighold av avtalen, og vil medføre at Telenor utsteder faktura til Kunden på full pris for Mobilen.